Приветствую Вас, Гость

ДЕРЖАВА БЕРЕ ЗОБОВ'ЯЗАННЯ ЗАБЕЗПЕЧИТИ ДОШКІЛЬНУ ОСВІТУ ВСІМ ДІТЯМ З 5 РОКІВ

Новий закон передбачає, що діти старшого дошкільного віку (тобто з 5 років) обов’язково охоплюються дошкільною освітою, але батьки самостійно обирають способи та форми здобуття цієї освіти. Якщо дитина з якоїсь причини не ходить до садочка, а виховується вдома, то перевіряти чи здобула вона дошкільну освіту ніхто не буде. Тому держава взяла на себе обов'язок створити умови для того, щоб кожна дитина могла щонайменше в 5-річному віці отримати дошкільну освіту. Сьогодні це преференція органів місцевого самоврядування, і ми, маючи дитячий садочок, маємо зберегти його. Сьогодні я хочу пояснити батькам і суспільству, що здобуття належної дошкільної освіти проектує успішність дитини в школі.

Навіть рік дошкільної освіти з 5 до 6 років значно підвищує освітні шанси дитини. І цей час не можна втратити цілковито.

Тому ті батьки, які беруть на себе зобов'язання, що дитина перебуває з ними вдома, повинні розуміти, що в цьому віці вже замало дитину просто годувати і займатися тільки збереженням її фізичного стану, а її треба інтенсивно розвивати. Це надзвичайно важливо.

В законі написано так: «Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років. Діти, яким на початок навчального року виповнилося сім років, повинні розпочинати здобуття початкової освіти цього ж навчального року». Як правило, з 6 років. Але діти дозрівають по-різному. Бувають дітки, у яких, наприклад, фізичний стан такий, що вони ще не готові до школи. Тоді не треба впадати в розпач, а треба дати можливість дитині природньо дійти до такої готовності до 7 років. Але далі ніж 7 років тягнути не можна, це жорстко написано в законі.

ОДИН З НАЙБІЛЬШ ПОШИРЕНИХ ПІДХОДІВ ЗАМІСТЬ КОНКУРСУ ДО 1 КЛАСІВ – ЛОТЕРЕЯ

За новим законом, конкурсний відбір до 1 класів не проводитиметься для дітей, які належать до території обслуговування школи. А якщо це хороша школа, там працюють хороші викладачі, і туди хоче потрапити багато інших діток, крім тих, які належать до території обслуговування – тоді для тих дітей, які належать до території обслуговування, конкурс не проводиться, а для інших буде проводитися.

Проведення конкурсу між дітьми 6-річного віку абсолютно неефективне, тому ідея Міністерства, і це також ідея передових освітніх систем, полягає в тому, щоб початкову школу зробити типовою для всіх.

Що значить хороша школа? Це зазвичай школа з поглибленим вивченням іноземних мов. Але кожна дитина як потенційний громадянин країни, яка буде в Європейському Союзі, мусить вільно володіти однією, а краще двома мовами Євросоюзу. Тому зараз у  навчальному плані на наступний навчальний рік буде дано можливість  збільшувати кількість годин на вивчення іноземних мов

БЕЗКОШТОВНЕ ХАРЧУВАННЯ В ШКОЛАХ – РІШЕННЯ ОРГАНІВ МІСЦЕВОГО САМОВРЯДУВАННЯ

Отже,початкова школа має бути однакова для всіх.

Натомість профілізація починається з 5 класу. Тому що там ви вже можете визначати, що більш притаманне для дитини. Наприклад, хтось може обрати поглиблене вивчення математики, а хтось – іноземної мови.

 

Школи взагалі будуть мати значно більше автономії у формуванні свого навчального плану. А якщо ми говоримо про старшу профільну школу, то там цієї автономії дійсно буде дуже багато.

Загальний цикл предметів буде завершений у 9 класі, а під час трирічної старшої профільної школи лише до 50% предметів – це будуть загальнообов'язкові предмети, а 50% можна буде набирати відповідно до профілю.

У законі написано, що безкоштовне харчування в школах гарантується тільки для пільгових категорій учнів. Чи це означає, що для інших воно стане платним?

Відповідно до Бюджетного кодексу, органи місцевого самоврядування зобов'язані забезпечити безкоштовне харчування пільговим категоріям, які й визначені в законі «Про освіту». І ця норма почала діяти задовго до прийняття закону «Про освіту».

Але там також написано, що органи місцевого самоврядування можуть забезпечувати безкоштовним харчуванням й інші категорії дітей або повністю, або на засадах співфінансування, наприклад, 50/50 з батьками.

Це рішення виключно органів місцевого самоврядування.

СІМЕЙНА ОСВІТА ВЖЕ ПРАЦЮЄ

Законом вводиться сімейна освіта. Коли батьки погоджуються на сімейну освіту, вони несуть відповідальність за освіту цієї дитини. Бо коли ми говоримо про екстернат, то він передбачає і залучення педагогічних працівників, і поетапну перевірку досягнень цієї дитини, щоб пересвідчитись, що вона отримає той обсяг стандарту, який їй мала би гарантувати держава.

Натомість при сімейній освіті батьки беруть на себе повністю цю відповідальність.

Єдине, що ми передбачаємо – що на кожному етапі навчання, тобто після кожного класу, раз на рік дитина повинна прийти і засвідчити свої навчальні досягнення.

Якщо дитина після 1 чи 2 класу майже нічого не навчилася, тоді ми мусимо рекомендувати батькам або віддати її до школи, або перевести її на екстернат, якщо ця дитина не може навчатися в школі з якихось причин.

ВЧИТЕЛІ Й ДИРЕКТОРИ – НАЙБІЛЬШ КРИТИЧНИЙ РИЗИК У РЕФОРМІ

Згідно з законом, директори державних і комунальних шкіл тепер призначатимуться за конкурсом строком на 6 років. І працювати на посаді директора в одній школі можна буде не більше двох строків.

Під час впровадження закону всіх директорів, які працюють на безстрокових трудових угодах, буде запропоновано перевести на строкові трудові угоди на найбільший передбачений термін – 6 років. Це й буде вважатися їхньою першою каденцією. Законом передбачено, що зарплата педагогічних працівників зростатиме поступово з 1 січня 2018 року до 2023 року. Закон пропонує достойний рівень заробітної плати – 4 прожиткові мінімуми для педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії, але це потребує в сьогоднішніх цифрах 80 мільярдів гривень. Це значна частка взагалі освітнього бюджету України.

З 2019 року почне діяти норма про 20% надбавку вчителям, які добровільно пройшли сертифікацію.

Атестація, на жаль, себе дуже дискредитувала. Сьогодні сертифікацією хочуть зробити альтернативу атестації, і це буде робитися поступово. Я думаю, що сертифікація з часом витіснить атестацію. Поки що  залишається два механізми.

 

Сертифікація передбачає два етапи. Перший етап – це зовнішнє тестування. Це тест, який буде проводити Український центр оцінювання якості освіти, і цей тест буде перевіряти знання методики, особливості реформи, знання предмету. Він буде мати декілька компонентів.

 

Друга частина – це моніторинг роботи вчителя безпосередньо в класі. Тому що одна справа – теоретичні знання, а друга справа – як він працює з дітьми безпосередньо. Це буде здійснювати Державна служба якості освіти, яка буде мати відповідні регіональні підрозділи.

ВЧИТЕЛІ ЗМОЖУТЬ ПІДВИЩУВАТИ КВАЛІФІКАЦІЮ НА КУРСАХ PROMETHEUS АБО COURSERA

Згідно з новим законом, з початку 2018 року вчителі зможуть підвищувати кваліфікацію навіть у суб’єктів освітньої діяльності, фізичних та юридичних осіб, які не мають ліцензії на підвищення кваліфікації. Що, наприклад, це може бути?

 

Зараз вчитель зобов'язаний буде на базі Інституту післядипломної освіти або будь-якої іншої інституції, яка має ліцензію на післядипломну освіту, пройти тільки половину часу, відведеного на підвищення кваліфікації.

 

А другу половину часу він може використати через самоосвіту, і будуть описані відповідні форми освіти, які можна зарахувати як підвищення кваліфікації, а також на базі громадських організацій, інших інституцій, в яких немає ліцензії, але які зараз прекрасно здійснюють підвищення кваліфікації вчителів новітніми методами.

 

Наприклад, є такі громадські організації, які спеціалізуються на освіті для дітей з особливими потребами.

Але має бути сертифікат, який засвідчить, що ви пройшли цей курс.

У ПІЛОТНИХ КЛАСАХ ДІТИ З БІЛЬШИМ БАЖАННЯМ ХОДЯТЬ ДО ШКОЛИ

Як будуть навчатися 22 тисячі вчителів, які набиратимуть перші класи 2018 року і мають працювати вже за новим Стандартом початкової освіти відповідно до концепції Нової української школи?

Їхнє підвищення кваліфікації буде складатися з двох етапів.

Перший – це дистанційний курс, який ми зараз готуємо разом з платформою EdEra. Вони матимуть з початку року пройти цей курс, який буде завершуватися ранньою весною

Другий – влітку в них буде очний курс із тренерами, яких ми вже почали готувати. Там вчителі мають імплементувати те, що їм дав дистанційний курс.

Це дуже велике завдання, але це також має запустити інший підхід до підвищення кваліфікації вчителів, який закладений у новому законі.

Сьогодні в Україні працює 100 пілотних перших класів. Коли заходиш у такий клас, то безпомилково одразу можеш побачити різницю. Вона починається навіть з того, як оформлені стіни. В пілотних класах стіни надзвичайно динамічні, вони всі завішані роботами дітей.

 

Діти починають свій день з ранкової зустрічі на килимку, де вони сидять і обговорюють, що вони будуть робити впродовж цього дня, які в них враження про попередній.

 

Далі діти або працюють в групах, і парти об'єднуються, або парти встановлені в ряди. Тобто там значно більше динаміки.