Приветствую Вас, Гость
Главная » Доска объявлений » Розробки уроків » Історія України

Районний семінар
[ Скачать с сервера (6.71 Mb) · Скриншот ] 24.03.2014, 22:34

Вчитель історії та правознавства

Комендантова Юлія Антонівна

Мета: охарактеризувати політичне й соціально-економічне становище України в сер. ХVІІІ ст., висвітлити діяльність останнього гетьмана — Кирила Розумовського; визначити наслідки ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України; розвивати в учнів уміння працювати з джерелами інформації, аналізувати їх, давати відповіді на запитання, робити висновки, узагальнення, визначати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору.

Основні поняття: «ІІ Малоросійська колегія», «Генеральний опис Малоросії», «Малоросійське генерал-губернаторство».

Обладнання: карта, роздавальні картки з текстовими історичними джерелами, схемами, таблицями, портрет Кирила Розумовського, презентація (можна завантажити з сервера).

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• пояснювати причини тимчасового відновлення та остаточного скасування гетьманства;

• оцінювати діяльність останнього гетьмана К. Розумовського;

• визначати наслідки ліквідації Гетьманщини та її місце в історії України;

• показувати на карті територіальні зміни, які відбулися внаслідок ліквідації козацького адміністративно-територіального устрою на Лівобережній Україні та Слобожанщині;

• визначати хронологічну послідовність основних подій;

• розвинути вміння працювати з джерелами інформації, робити висновки, узагальнення, визначати причинно-наслідкові зв’язки, висловлювати свою точку зору.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда за запитаннями

1. До складу якої держави входила Лівобережна Україна в середині ХVІІІ ст.?

2. Яким було політичне та соціальне становище українських земель у складі Росії?

3. Що вам відомо про діяльність І Малоросійської колегії?

4. Які факти свідчать про те, що в першій половині ХVІІІ ст. відбувався наступ російського уряду на автономію України?

ІІ . Мотивація навчальної діяльності

У ч и т е л ь.

Йшов 1741 рік. На російський престол заступила Єлизавета Петрівна, дочка Петра І. Українці покладали на неї величезні надії й сподівання у справі відновлення гетьманського правління. Українська старшина подала клопотання імператриці, аби вона дозволила відновити гетьманське правління.

22 лютого 1750 р. у Глухові було проголошено гетьманом 22-річного Кирила, брата Олексія Розумовського.

ІІІ . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Учитель пропонує учням дати відповідь на питання: «Чому Єлизавета відновила гетьманство в Україні?»

Відповіді учнів записуються на дошці.

Робота в групах

Учитель пропонує учням ознайомитися зі змістом документів, в яких міститься характеристика діяльності гетьмана К. Розумовського.

1-а група

Документ 1. М. Грушевський про проголошення Кирила Розумовського гетьманом України

Завдання

1. За яких обставин було відновлено в Україні гетьманство?

2. Кого було обрано українським гетьманом?

3. Охарактеризуйте церемонію обрання гетьмана. Чи відповідала вона козацьким традиціям? Чому ви так вважаєте?

2-а група

Повідомлення учня про життя К. Розумовського до обрання його гетьманом.

Завдання

1. До яких заходів удався Кирило Розумовський щодо відновлення самостійних дій державно-адміністративних органів Гетьманщини?

2. Яку політику проводив він в Україні? У відповіді використайте аналіз джерел інформації.

3. Які реформи були ним проведені й у чому полягає їхнє значення?

3-я група

Документ 3М. Грушевський про діяльність К.Розумовського

Завдання

1. Чи збігаються характеристики істориків діяльності останнього гетьмана України Кирила Розумовського?

2. Яку з цих точок зору поділяєте ви? Чому? Можливо, ви маєте власну точку зору, аргументуйте її.

3. Відомий український історик О. Субтельний вказує, що «за Розумовського Гетьманщина переживала «золоту осінь» своєї автономії».

Як ви розумієте дане висловлювання? Чи згодні ви з цією думкою?

Узагальнення за методом «Дерево рішень»

Завдання

Охарактеризуйте наслідки діяльності К. Розумовського, визначивши всі «плюси» та «мінуси» в його діяльності. Клас поділяється на дві групи, одна досліджує позитивні моменти в діяльності Розумовського, друга — негативні. «Дерево рішень» може мати такий вигляд.

У ч и т е л ь.

У 1762 р. до влади в Росії прийшла Катерина ІІ, яка повела політику, що була спрямована на повну ліквідацію Української держави і залишків автономії України у складі Російської імперії.

Робота з документами

Питання про ліквідацію гетьманства в Україні вивчається шляхом опрацювання учнями документів.

Завдання

1. Які зміни сталися в управлінні Лівобережної України у 1864 році?

2. Як у документі Катерина ІІ пояснює відставку Кирила Розумовського? Чи можна повністю довіряти цьому поясненню?

3. А як, на вашу думку, можна пояснити ліквідацію гетьманського правління?

4. Яка назва вживається в документі щодо українських земель?

5. Який орган влади утворювався для управління українськими землями?

6. Яким визначався склад Малоросійської колегії?

7. Хто мав очолити Малоросійську колегію і якими повноваженнями він наділявся?

8. Як ви вважаєте, чому Катерина ІІ зрівняла в правах російських та українських чиновників?

Робота зі схемою

Діяльність Петра Румянцева в Україні учні розглядають разом з учителем, працюючи з такою схемою:


Завдання

1. Проаналізуйте кожен із напрямків політики П. Румянцева.

2. Чи можна стверджувати, що діяльність П. Румянцева була спрямована на ліквідацію залишків автономії України?

Складання історичного ланцюжка

Питання про ліквідацію залишків гетьманського устрою в Україні учні опрацьовують за підручником, склавши ось такий ланцюжок історичних подій:


Завдання

Покажіть на карті територіальні зміни, які відбулися внаслідок ліквідації козацького адміністративно-територіального устрою на Лівобережній Україні та Слобожанщині.

Робота з документом у групах

Далі клас поділяється на дві групи, й учні продовжують опрацьовувати це питання в групах. Діти діляться в групи за вибором учителя так, щоб і в одній, і в другій були сильніші й слабші діти. Потім організовується робота з документами.

Клас опрацьовує документ «З указу Катерини ІІ про остаточне закріпачення селян на Лівобережній та Слобідській Україні» і дає відповідь на запитання.

Завдання

1. Як у документі Катерина ІІ пояснює необхідність закріпачення селян?

2. Чи згодні ви з її твердженням?

3. Висловіть своє ставлення до кріпацтва.

Робота з таблицями

Наприкінці уроку учні опрацьовують таблицю «Соціальна структура Лівобережної України (1795).

Соціальний стан

Чисельність (тис. чол.)

Відсоток

Шляхта

Духовенство

Міщани

Козаки

Селяни

36

15

92

920

1240

1,6

0,7

4,0

40,0

53,7

Разом

2300

100

Завдання

1. Як змінилася соціальна структура українського суспільства у ІІ половині ХVІІІ ст. порівняно із періодом Гетьманщини? Чому?

2. Визначте наслідки політики Катерини ІІ для України.

ІV. Узагальнення та систематизація знань

Завдання (виконується методом «Прес»)

Чи можна суть політики Катерини ІІ виразити її ж фразою: «Коли в Малоросії зникнуть гетьмани, треба зробити все, щоб стерти з пам’яті їх та їхню добу»? Доведіть.

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Підготувати розповіді про хід гайдамацьких повстань.

Джерела:
1. «Усі уроки до курсу «Історія України» 8 клас»
 2. Книга «Дидактичні матеріали до курсу «Усі уроки до курсу «Історія України» 8 клас»

Добавил: Tatyana_Vladimirovna |
Просмотров: 561 | Рейтинг: 5.0/2
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]